.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گيلان؛ بام سبز مهربانان
فرخ پاسواري خبرنگار كيهان در رشت

فرخ پاسواري خبرنگار كيهان در رشت

زيبايي خيره كننده گيلان و وجود جاذبه ها و مواهب طبيعي بسيار از جمله جنگل، كوهها، دريا، ييلاق ها و... نظر هر مسافري را به خود جلب كرده و اين امر سبب مي شود گيلان در نوروز هر سال روزهاي شلوغ و پرجمعيتي را بگذراند.
استان گيلان در شمال كشور با توجه به سرسبزي و طبيعت زيباي آن از جمله استانهايي بوده است كه در ايام مختلف سال بخصوص تعطيلات نوروزي بيشترين ميزان مسافر و گردشگر را پذيرا است و حضور ميليوني هموطنان در اين ايام در گيلان گواهي بر اين ادعاست.
استان گيلان با توجه به استقبال و ورود مسافران در ايام نوروز به اين خطه در تعطيلات نوروزي سال گذشته پس از استانهاي خراسان، خوزستان و مازندران، چهارمين استان گردش گر پذير كشور شناخته شد كه البته برخي عوامل از جمله سرما و برف گيلان در اواخر سال 83 تا حدودي مانع از ورود بيشتر مسافران به اين منطقه شد.
بندرانزلي با دريا و سواحل زيباي خزر، لاهيجان با بام سبز، آستانه اشرفيه با بقعه متبركه آقا سيدجلال الدين اشرف، رشت با آرامگاه سردار بزرگ گيلان ميرزاكوچك خان جنگلي، آستارا با آبشار لويدونل و تالاب استيل، تالش با مناطق ييلاقي زيبا، ماسوله با شهر پلكاني و... از جمله شهرهايي هستند كه مسافران را براي ورود و بازديد از اين مناطق فرا مي خوانند.
همچنين عمارت كلاه فرنگي، بقعه متبركه خواهر امام و داناي علي در رشت، امامزاده هاشم در 30كيلومتري جاده رشت تهران در نقطه اي ديدني، آرامگاه استاد دكتر معين در آستانه اشرفيه، بقعه چهار پادشاهان و عارف نامي شيخ زاهد گيلاني، پل خشتي و مقبره كاشف السلطنه (پدر چاي ايران) و موزه چاي در لاهيجان، بناي تاريخي پيرمحله رودسر، پل خشتي لنگرود، درخت سرو كهنسال و سوسن چلچراغ در رودبار، تالاب بين المللي بندرانزلي خانه هاي قديمي ماسوله و... بسياري از مكانها و بناهاي تاريخي و باستاني موجود در سراسر استان ديگر نقاطي هستند كه مورد بازديد گردشگران نوروزي قرار خواهند گرفت.
در اين ارتباط و به جهت آمادگي استان گيلان براي پذيرايي و اسكان ميهمانان نوروزي از چندي قبل ستادهاي ويژه تسهيلات نوروزي در سطح استان ايجاد و شروع به فعاليت كرده است.
همچنين در آستانه فرارسيدن سال جديد و ايام تعطيلات نوروز 84 معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي گيلان اعلام كرد در ايام نوروز 136 واحد پذيرايي بين راهي (رستورانها) 42ميهمان پذير و 45هتل و مجتمع هاي اقامتي در استان آماده پذيرايي و اسكان مهمانان نوروزي هستند.
بيژن ذهاب ظرفيت تخت ها و گنجايش اين اماكن را در مجموع حدود 5هزار تخت اعلام كرد و افزود: البته در ايام شلوغي اين تعداد تا 7 هزار تخت نيز قابل افزايش است.
وي با بيان اينكه به طور كلي معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در ايام نوروز در دو بخش نظارت و اطلاع رساني فعال خواهد بود خاطرنشان ساخت: در بخش نظارت 4 گروه سيار از كاركنان نظارت سازمان در 13 مسير چهارمحور ورودي استان بر 223 واحد تحت پوشش نظارت مستمر داشته و در مدت دو هفته اول فروردين ماه حداقل 2 بار از هر واحد بازرسي بعمل خواهندآورد ضمن اينكه يك تيم ثابت نيز درمركز استان مستقر و به شكايتهاي مردم و مسافران در زمينه هاي مختلف رسيدگي خواهند كرد.
به گفته معاون ستاد تسهيلات نوروزي گيلان هم چنين براي اطلاع رساني به ميهمانان نوروزي در محورهاي ورودي استان مراكز اطلاع رساني مستقرو مجموعه اطلاعات نوشتاري پيرامون جاذبه هاي طبيعي، تاريخي، فرهنگي، اماكن اقامتي و پذيرايي و غيره را به ميهمانان نوروزي ارائه خواهند داد.
ذهاب در ادامه با اعلام اينكه هم چنين كتابچه راهنماي گردشگري باضافه نقشه مناطق ديدني استان نيز در اختيار مسافران نوروزي قرار مي گيرد تاكيد كرد: در همين ارتباط تلفن گوياي گردشگري استان نيز پاسخگوي نيازها و خواسته هاي هموطنان است.
معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي گيلان با اشاره به ورودو خروج بيش از 3 ميليون و 500 هزار نفر مسافر و ميهمان به اين استان در ايام تعطيلات نوروزسال 83 پيش بيني كرد با توجه به آب و هواي مساعد امسال ورود مسافر به گيلان بين 10 تا 15 درصد نسبت به نوروز 83 افزايش يابد.
هم چنين در جلسه مشترك فرمانده انتظامي گيلان، معاون عمراني استانداري، مديركل راه و ترابري و سايرمقامات و مسئولان ذيربط استان كه با هدف برقراري هرچه بهتر ايمني راههاي استان بخصوص در ايام تعطيلات نوروزي برگزار شد بر ايجاد هماهنگي لازم براي تسهيل در عبور و مرور خودروها و مسافران نوروزي و ايمن سازي راهها و جاده هاي استان در نقاط حادثه خيز تاكيد شد.
هم چنين در اين جلسه مقرر شد راه و ترابري با همكاري لازم با پليس راه شهرستانها نسبت به رفع مشكلات احتمالي موجود در راهها در نصب علائم و ساير موارد مربوطه اقدام تا در ايام سال نو با توجه به حجم مسافر ورودي و خودروهاي عبوري مشكل در محورهاي مواصلاتي استان بوجود نيايد.
سرتيپ سيدعلي آقازاده فرمانده انتظامي گيلان نيز با تاكيد بر ايجاد تسهيلات لازم براي ورود مسافران و ايمن سازي راهها گفت: در ايام تعطيلات نوروزي سال 84 حدود 110 ايستگاه پليس سيار در نقاط مختلف جاده هاي استان مستقر و فعاليت خواهند كرد.
رئيس سازمان آموزش و پرورش گيلان هم خاطرنشان ساخت تمامي امكانات آموزش و پرورش براي رفاه حال ميهمانان فرهنگي استان در ايام نوروز بسيج خواهد شد.
كوچكي نژاد با اعلام اينكه در سال جاري علاوه بر مدارس مناسبي كه براي پذيرايي ميهمانان فرهنگي كشور در استان در نظر گرفته شد. براي نخستين بار از امكانات مراكز تربيت معلم، آموزشكده هاي فني و واحدهاي شبانه روزي در گيلان استفاده خواهد شد افزود: امسال در مجموع يك هزار و 57 كلاس درس در 133 مدرسه براي اسكان و اقامت مسافران و ميهمانان فرهنگي استان اختصاص مي يابد كه پيش بيني مي شود بيش از 70 هزار ميهمان در اين واحدها پذيرش شوند.
كوچكي نژاد همچنين از آمادگي درمانگاه هاي فرهنگيان رشت، تالش و ماسال و خانه هاي معلم آستارا، تالش، رضوانشهر، تولات، كومله و رشت براي ارائه خدمات لازم به مسافران فرهنگي خبر داد.
از طرف ديگر براي نظارت بر نحوه و فروش كالا در بازار و مقابله با گرانفروشي در ايام نوروز سال جاري، طرح نظارتي ويژه نوروز از سوي سازمان بازرگاني گيلان از 15 اسفند الي 15 فروردين ماه در اين استان به اجرا درآمده است.
مديرعامل جمعيت هلال احمر گيلان نيز گفت: طرح راهنماي مسافران نوروزي در ايام تعطيلات سال نو در اين استان اجرا مي شود.
دكتر اسدپور افزود: اين طرح با هدف استفاده بهينه مسافران از طبيعت و فضاهاي تاريخي و فرهنگي استان از اواخر اسفند آغاز كه طي آن 315 نفر از اعضاي سازمان جوانان هلال احمر در 24 پست در مناطق مختلف راههاي ورودي، خروجي، نقاط ديدني و تاريخي استان مستقر و به راهنمايي مسافران خواهند پرداخت.
گزارش خبرنگار ما حاكي است هم چون سالهاي قبل بيمارستانها، مراكز درماني مختلف اورژانس و داروخانه هاي شبانه روزي استان گيلان نيز در ايام نوروز آماده ارائه خدمات به ميهمانان و مسافران در ايام تعطيلات عيد خواهند بود تا مشكلات و نيازهاي درماني آنها را برطرف سازند.
¤¤¤
كلام آخر اينكه ميهمانان نوروزي گيلان در پايان سفر خود به اين خطه مي توانند ماهي سفيد انزلي، زيتون رودبار، بادام آستانه اشرفيه، كلوچه فومن، صنايع دستي ماسوله، برنج گيلان، چاي لاهيجان و... را به عنوان سوغات با خود ببرند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.058 seconds.